Fejléc kép
Fórumajánló
Deloitte: Történelmi szakadék van a Barca és a Real bevételei között
2020-01-16 22:20 d.gergo deloitte.com
Deloitte: Történelmi szakadék van a Barca és a Real bevételei között Egyéb hírek

A Deloitte nemzetközi tanácsadócég éves riportjában a labdarúgó klubok pénzügyi teljesítményét vizsgálta, a Real Madrid a Barcelona mögött második a bevételt tekintve.

Az éves riport kutatásából kiderül, hogy a világ húsz legtöbbet kereső klubja a 2018/2019-es szezonban rekord mértékű, 9.3 milliárd eurós bevételt generált, ami az előző szezonhoz képest 11 százalékos növekedés. A Barcelona ebből 840 millió eurót “vállalt”, a Real Madrid 757 millió eurós bevétellel zárta a szezont, és ez ezúttal “csak” a második helyre volt elég. A Királyi Gárda az ezt megelőző szezonban 750 millió eurós bevétellel zárt.

A Barcelona sikerét a Deloitte annak tulajdonította, hogy a klub a licenc-, kereskedelmi- és merchandise operációját házon belülre szervezte át, ez pedig 383 millió euróval járult hozzá a katalán klub éves bevételeihez. A Deloitte riportja azt is kiemeli, hogy a két klub közötti 83 millió eurós “szakadék” a legnagyobb különbség a lista első és második helyezettje között a “Football Money League” riport 23 éves történelme során. A spanyol ligában nem örülhetnek túlságosan a Barcelona hegemóniájának, a katalán csapat ugyanis hatszor annyi bevételre tett szert a 2018/2019-es idényben, mint a bajnokságon belül ötödik legnagyobb bevételét generáló Sevilla (142 millió euró). A szélsőséges bevételkülönbségek jellemzőek a német és a francia ligára is, Angliában és Olaszországban azonban nagyobb az egyenlőség a bajnokság csapatai között.

A Barcelona megelőzte a Realt Kínában

A Real Madrid a kínai piacon is veszített a Barcelonával szemben.

A riport kitér arra is, hogy milyen összefüggés van a csapatok helyezése, és bevételük összetétele között. A bevételeknél három forráscsoportot vizsgáltak: televíziós közvetítések, meccsnapi bevételek és kereskedelmi bevételek. A “Money League” vizsgált csapatainál az adatok alapján megállapították, hogy a bajnokságok tabelláján hátrébb elhelyezkedő csapatoknál a bevételek java részét a közvetítésből befolyó összegek teszik ki, de arányaiban nincs szignifikáns különbség a liga éllovasaihoz képest ebben a bevételi kategóriában. Nem meglepetés, hogy a kereskedelmi tevékenységből szerzett bevétel a jobban teljesítő csapatoknál magasabb szeletet vesz ki a tortából (a tabella élén ez a bevételek majdnem 50 százaléka, a tabella végén csupán 22%).

A Deloitte teljes piaci körképe ide kattintva érhető el.

Teljes menetrend