nézi még valaki ezt a sz*rt?Remy írta:Hopp egy Míchel Salgado
Esős időmérő, zsír... várhatunk még egy órát
Na, kicsit más, egyik cimborám írt egy kis szösszenetet a mai F1-ről. A maga kis stílusával, de szerintem ütős lett.
Kód:
MIÉRT SZAR(ABB) A FORMA-1?
Ha őszintén kellene válaszolnom a kérdésre, annyit írnék, hogy: Mert egy 83 éves nyugdíjas pöcs ül a száguldó cirkusz tetején, aki az autóversenyek királynőjének jövőjét abban látja, hogy állandóan újabb és újabb szabályokkal, és módosításokkal sújtja a FORMA-1-et. Az a baj, hogy Bernie Ecclestone összekeveri az innovációt a túlszabályzással! Aminek eredményeképpen (még jobban) betereli a versenyt a pályáról a box-utcába, ahol a mérnökök döntései, és a megválasztott stratégia sokkal jobban meghatározzák a verseny végkimenetelét és annak hangulatát, mint maguk a pilóták! Hát mi ez, ha nem a sportág kasztrálása? Mi sem szimbolizálja jobban állításom, minthogy a front légterelő felett elhelyezkedő és megújult orr jelenleg jobban hasonlít egy lankadt péniszre, mint egy dögös FORMA-1-es kocsi orrára! Emlékeztek még arra, amikor az autóknak rakéta formája volt, és minden percben azt sugallták, hogy csak a jó isten akaratából nem repülnek fel azonnal pilótástul!? Azok voltak ám, a régi szép idők... Most meg, ha ránézek egy autóra, s nem sírom el magam azonnal, akkor röhögőgörcsöt kapok, ahogy a kókadt kukik kíméletlenül szelik a kanyarokat a légterelők felett! No, de ne legyünk ennyire alpáriak! Lépjünk ki a dühünk okozta alpáriság posvány mocsarából, és nézzük meg, hogy mit ért el Bernie Ecclestone és a FIA az új szabályrendszerrel?
"Az autósport elitkategóriájának 65 éves történetében még soha nem volt olyan átfogó a szabályok módosítása, mint most. Az új 1,6 literes, V6-os, energia-visszanyelő rendszerrel (ERS) felszerelt turbómotorok, a futamonkénti maximalizált üzemanyag-mennyiség, az első szárnyakkal és a kipufogóval kapcsolatos előírások módosítása vélhetően eléri a kívánt hatást, s felkavarja a Forma-1 állóvizét." - Idézet a PARAMETER.SK cikkéből, amelyet 2014.Március.13.-án adott közzé.
Azt hiszem, hogy nem lőtt nagyon mellé az újságíró kolléga, amikor azt írta, hogy a változások felkavarják az állóvizet. Mi több! Ki is lötykölték azt! De jobb lett volna, ha egyenesen a fejemre öntik, hogy így hűtsék le felforrt agyvizem, ami azonnal begőzölt, amikor meghallottam az új motorok hangját! Mi ez a kiherélt fűnyíróhang Uraim? Szörnyű! Siralmas! Nevetséges! Jobban begerjednek a hallójárataim arra, ha asszony takarítás közben bekapcsolja a takarítógépet, mint egy száguldó FORMA-1-es autó hangjára! Persze ez érthető is, hisz a takarítógép 1500 Watt összteljesítménnyel bír, Ferrari-Piros színben csillog, és ROWENTA márkajelzés pompázik az elején. Ha rákapcsolja a házi sárkány a vizes funkciót, akkor pedig elönt a maga gyönyör! No, de ne perverzkedjünk a gépek hangjával, mert nem illik! Csak akkor az a kérdés, hogy a FIA miért teszi ezt? Nem tudták, hogy az 1.6-s turbó mocinak, (pontosan a turbó nyújtotta plusz erőforrás miatt) ilyen gyatra lesz a hangja? Kétlem!
A melbourne-i nagy díj előtt maga Hamilton nyilatkozta, hogy élete egyik legfontosabb döntésében -miszerint FORMA-1-es pilótának áll- kimagasló szerepet játszott az autók hangja, amely már kisgyerekként megbűvölte őt. Hát igen... Anno a versenyautók hangja FORMA-1-es pilótákat generált, manapság meg takarítónőket fog! Ez nem vicc! A múltkor leültünk nézni a párommal a melbourne-i versenyt, majd a felvezetőkör után így szólt a kedvesem:
- Jaj, azt hiszem elfelejtettem porszívózni a héten!
- Hát ez meg, hogy jutott pont most eszedbe!? - kérdeztem meglepetten.
- A kocsik hangjáról! Hihi! - majd mosolyogva elillant.
Éreztem, hogy itt végem van! De nem csak nekem, hanem a FORMA-1-nek is... és szerintem a pályán is sokkot kaptak a munkások, ezért gyorsan nyomattak még egy felvezetőkört, mert ők sem hitték el, hogy ilyen szar a kocsik hangja! Szinte látni lehet a pályamunkások arcán, ahogy várják, hogy Sebestyén Balázs a kezében egy pezsgővel előugorjon, és asszondja': "HÁÁ-HÁÁ-HÁÁ! KÉSZ ÁTVERÉS! CSAK VICCELTÜNK! NEM EZEK A SZAROK INDULNAK A VERSENYEN! BEUGROTTATOK!" - Bevallva őszintén, én is vártam Balázst, de nem jött! A szemét... Az egyetlen reményt az jelentette, hogy kb. a második, vagy a harmadik kör környékén mintha megjött volna az autók hangja, de hamar kiderült, hogy csak az asszony kapcsolta be a porszívót! Végül a kegyelemdöfést az jelentette számomra, amikor Szujó Zoli és Wéber Gábor azzal próbálta menteni a motorok hangját, hogy (megjátszott örömmel a hangjukban) azt ecsetelték, mennyire klassz, hogy az új motorok annyira halkra sikerültek, hogy képesek vagyunk mellette hallani a "mechanikus zajokat", sőt a "gumik nyikorgása" is fellelhető némely kanyarban! De kurva jó! Jövőre már a pilóták gyomorkorgása is hallható lesz? Óóó... Már megint alpári vagyok? Elnézést, de belőlem ezt váltja ki a FORMA-1! Hát tényleg felkavarta az állóvizet ugye?
No, de pattanjunk le a témáról, és fogadjuk el az új motorhangot, mert ott van nekünk a sebesség! Elvégre a száguldó cirkusz, a sebességről szól!
Gondolom nem vagyok azzal egyedül, ha ronda autóknál is rosszabb motorhang okozta sokk után az utolsó megmaradt mentsvárba próbáltam menekülni: A NAGY BETŰS SEBESSÉGBE! Már éppen kezdett elfogyni a maradék hittem is a sportág jövőjével kapcsolatban, amikor Sz.Zoli és W.Gábor riporter kollégám a 8. körben tett arról, hogy azonnal meghaljon bennem a remény! Köszi fiúk! Pacsi! Idézem Őket:
"A pilóták az üzemanyag spórolással vannak elfoglalva, amelyet 100 kg/futam értékben határoztak meg a szabályozok, ezért érthető, hogy a versenyzők nem nyomják a gázt!"
MI A FAAAa... ez már megint? MILYEN AUTÓVERSENY AZ, AHOL A PILÓTÁK NEM MERNEK VERSENYEZNI, ÉS GÁZT ADNI A GÉPSZÖRNYEKNEK, NEHOGY ELFOGYJON AZ ÜZEMANYAG!? Most komolyan, Ti tudtok erre értelmes választ? Én csak egyet találtam: Mindenki Magyarországra költözik a FORMA-1-ből, és minimálbérből fog élni! Csak ez lehet az ok, amiért az üzemanyag-spórolásra tanítják a versenyzőket! Ez nem száguldó cirkusz, hanem környezetbarát, biztonságos, hibrid-motoros lassuló cirkusz! Nevetsz? Ne nevess! Nem vicceltem!
Komolyra fordítva a szót: A FORMA-1 haldoklik a jelen szabályrendszerek okán. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy ilyen és ehhez hasonló mondatok hagyták a magyar riporterek száját:
"10. kör: Nem voltak még vérre menő csaták, az előzések is inkább megkerüléseknek tűntek. Úgy tűnik mindenki kivárásra játszik, hogy a harmadik harmadra időzítse a hajrát, nehogy elfogyjon idő előtt az üzemanyag."
Értem én, hogy a FIA szeretné elmosni az egyenlőtlenségeket a csapatok között, amennyire csak lehetséges, de azt hiszem, hogy a fenti mondat jól példázza, hogy átlépték azt a határt, ahol már a szabályok a verseny rovására mennek. Tényleg nézzünk 1,5 óra tötyörgést, azért hogy utána legyen 10 perc hajrá? A fenét! Kössünk egy MOL-kutat a versenyautók hátára, oszt' hadd szóljon!
Természetesen ettől független, mint minden FORMA-1 rajongó, én is bízom abban, hogy a csapatok és a pilóták hamar megszokják az új szabályrendszert, és záros határidőn belül izgalmas csatákat láthatunk a pályán, s nem olyan versenyekkel szúrják ki a szemünket, ahol Hamilton a 2. körben, míg Vettel az 5. körben esik ki meghibásodás miatt, amely egyértelműen az új szabályok által megkövetelt technikai változásokból adódik. A technikai változásokkal talán nem is lenne akkora a baj, ha nem ilyen mennyiségben kaptuk volna meg az impotens intézkedések garmadáját, melyekből már csak egyet emelnék ki:
"Ami még jobban megnehezíti a mérnökök dolgát, hogy előre meg kell adni a szezon elején a váltóátételezést, és csak egyszer van lehetőség módosítani a beállításokon az idény során." - Wéber Gábortól idéztem.
Már megint a mérnökök. Újfent leírom, hogy ennek a versenyről a kocsikról kellene szólnia, a versenyzőkről, a vezetési képességekről, és nem arról, hogy Bernie Bácsi valamint a kicsi FIA, hogyan nehezíti meg a mérnökök dolgát. Ráadásul, ha mélyebben belegondolunk ebbe a szabályozásba, akkor kitűnik, hogy egy olyan motornak kell a váltóáttételezését megadni, amelyet még nem igazán ismernek a szakemberek hosszútávú működés közben. De Te, mint csapat már most add meg, hogy mely váltóáttétel beállításokat szeretnéd alkalmazni egész évben az összes pályára tételesen lebontva. Hát mérnök legyen a talpán, aki ezt pontosan és jól képes megadni. Persze vissza lehet nyúlni a korábbi évek tapasztalataihoz, és a pályák karakterisztikája nagyban meghatározza, hogy rövid vagy hosszú áttételezést kell használni a különböző fokozatokban, de ugye a FORMA-1 az a műfaj, ahol a nagyjából nem elég jó. Itt ezredmásodpercek döntenek, és hajszálnyi különbségek, aprólékos finombeállítások milliónyi sora, és persze nüansznyi tökéletesítések jelenthetnek egy-egy győzelmet, vagy akár egy világbajnoki címet. Hát most a FIA ebbe a folyamatba is jól belehugyozott, hogy ne csak a versenyzők "élvezzék" a kakit, amit a nyakukba raktak.
De hazudnék, ha azt mondanám, hogy ez egy új keletű dolog, hiszen a FORMA-1 módszeres "tönkretétele" már évek óta zajlik. Miért beszélek tönkretételről? Mert a biztonságos versenyzést támogató szabályokat, és a biztonsági előírásokat olyannyira előtérbe helyezték, hogy lassan az édesanyám az 1.2-es Twingo-jával komolyabb előzéseket nyomat az Üllői úton 50 km/h-val, mint amiket a versenyek során látunk az utóbbi időkben. (Jó persze ez túlzás!)
Természetesen nem vagyok egy véres szájú balesetre éhező őrült, de azt hiszem hogy ennyi pénzért, amit a versenyzők kapnak, lehetne egy picit több kockázatot vállalni, s akkor a sportág újra a férfias küzdelemről szólna, s nem számokról, mérnökökről, szabályokról. Észre kellene már venni ott a FIA-nál, hogy a mérleg, amelyen egyensúlyoznak az a BIZTONSÁG és a VERSENYÉLMÉNY között húzódik, és manapság túlságosan is átbillent a biztonság oldalára, aminek mi nézők isszuk meg a levét, de azért jókat alszunk a FORMA-1-re vasárnaponként ugye? Persze én sem szeretnék még egy imolai hétvégét, ahol a drága jó Ayrton Senna és Roland Ratzenberger életét vesztette, és igenis örülök annak, hogy az imolai hétvége (1994.május.1.) óta nem volt halálos baleset a FORMA-1-ben, de annak viszont nem örülök, ha úgy indítják az évadnyitó melbourne-i nagydíjat, hogy a műsorvezetők "boldogan" közlik:
"Idén sem lesz esély rá, hogy megdöntsék Michael Schumacher 2004-ben felállított pályacsúcsát, mert az idei versenyautók jócskán elmaradnak sebességben az elődjeiktől."
Én sebességet akarok látni, nem lassulást! Új rekordokat szeretnék, sőt akarok! De azt is el tudnám viselni, ha a gyors pályákon megközelítenénk, vagy túllépnénk a 400 Km/h-t. Most talán egyesek mondhatják magukban, hogy: Ha megvan már a 400-as álomhatár, akkor majd 450 km/h-ért fogom verni az asztal, és sosem lesz elég! Talán így van, talán nem... De az emberiség attól emberiség, hogy mindig többet és jobbat akar, ez hajt minket előre, s van ahol ez jó és előnyös, és vannak az életnek olyan területei, ahol ez hátrány! Hogy a FORMA-1 melyik terültre sorolható, azt döntse el mindenki maga! De egy biztos, hogy a lassulást és a visszafejlődést én a természetemnél fogva nem szeretem, márpedig a FORMA-1 lassabb, mint az elmúlt 10 évben talán bármikor, és ez évről évre rosszabb lesz az egyre fojtogatóbb szabályrendszereknek köszönhetően, aztán meghal Bernie Bá és talán újra lesz száguldás, Porsche szerelem, száguldás... Legalábbis az eddigi tendenciát figyelembe véve ez a jövője a "száguldó" cirkusznak.
Záró gondolatok:
Ha már Magyarországon minden a megszorításokról és a lemondásokról szól, akkor legalább a FORMA-1-es cirkuszban ne kelljen ezzel szembesülnünk, mert ha ezt is elveszik Tőlünk, akkor nézhetjük a magyar focit, vagy Breki Krisztián kivasalt heréit, de ha ez így lesz, akkor én is alkoholista leszek, hogy elviseljem ezt a színvonalat!